Joulukeljumi

Ja tapahtui niinä päivinä, että toimitusjohtaja Aartolta kävi käsky, että kaikki postityöläiset on matalaksi pantava. Tämä palkkojen halpuutusyritys oli kikyn jälkeen ensimmäinen ja tapahtui Vuokko Piekkalan ollessa valtakunnansovittelijana.

Niin neuvottelijatkin lähtivät Hakaniemestä, Helsingin kaupungista, alas Bulevardille, Piekkalan valtakuntaan, jonka nimi oli sovittelijan toimisto, hän kun oli Helteen hengenheimolainen ja työnantajien myötäilijä.

Niin tapahtui heidän siellä ollessaan, että työtaistelun aika tuli. PAU aloitti lakon, totaalisen, ja muut liitot tukivat, koska heille oli tarjolla samaa myrkkyä.

Sillä seudulla oli Teknologiateollisuuden neuvottelijoita koolla vahtimassa yleistä linjaa. Niin heidän edessään seisoi Minna Helle, ja twitterin kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he pelästyivät suuresti. Mutta Helle sanoi heille: Älkää pelätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle työkansalle: Heille tullaan syöttämään 24 talkootuntia ja näin Suomen vientiteollisuus pelastuu.

Yhtäkkiä oli Helteen kanssa suuri joukko EK:n johtajia, ja he ylistivät palkkamalttia, paikallista sopimista ja lomarahojen leikkauksia. Kunnia lakko-oikeuden rajoittamiselle ja maassa työrauha kaikkien kesken, jotka työtä talkoilla tekevät.

Kun johtajat olivat menneet Helteen luota Etelärantaan, niin nämä puhuivat toisillensa: Menkäämme nyt Hurstin leipäjonoon katsomaan sitä, mikä on tapahtunut ja minkä Häkämies meille ilmoitti. He menivät kiiruhtaen ja löysivät postityöläisiä jonosta. Kun he tämän olivat nähneet, ilmoittivat he sen toiveen, joka oli pinttynyt heidän sieluihinsa; yleissitovuus ja satavuusharkinta on poistettava. Kaikki jotka sen kuulivat, ihmettelivät sitä, mitä herrat heille puhuivat. Mutta Aarto kätki nämä sanat ja tutkiskeli niitä sydämessänsä. Johtajat palasivat kiittäen ja ylistäen Aartoa kaikesta mitä olivat kuulleet ja nähneet, sen mukaan kuin heille oli puhuttu.
Työrauhaa kaikille